kita tulis dl nah nama pelakunya,,
adul (nang bisi duit,inya nang mahutangi)
asan (nang kd bisi duit,nang bahutang)
.
ﻳﺤﺮﻡ ﻛﻞ ﻗﺮﺽ ﺟﺮ ﻣﻨﻔﻌﺔ، ﻛﺸﺮﻁ ﺭﺩ اﻟﺼﺤﻴﺢ ﻋﻦ اﻟﻤﻜﺴﺮ،
HARAM mahutangi orang lain dgn cara menarik manfaat dari hutang itu,
misalnya:
1.si adul ni mensyaratkan nanti bayarnya pakai duit yg sudah dicetak jarnya,,bekasnya inya mahutangi si asan pakai duit yg blm dicetak2,
(ni duit zaman dulu di negri arab sana)
kalau whni iya si adul mahutangi asan 10jt tp pakai duit recehan seribuan,kasian asan yg bahutang ni me'angkutnya bekampil,,
lalu jar adul: san,kena nyawa bayar pakai duit kertas nang 100rbn ja,
ni kan katahuan bnr si adul ngambil manfa'at dr si asan,
.
ﺃﻭ اﻟﺠﻴﺪ ﻋﻦ اﻟﺮﺩﻱء،
2.atau jar adul: unda ada'ai nah amas yg lawas dah,betagar bnr amasnya,ngeto ai nang unda hutangakan lwn nyawa san'ai,
tp kena nyawa bayarnya pakai nang bagus lah,jgn nang batagar jw,
nah ini kan me'ambil manfa'at jw si adul,
.
ﻭﻛﺸﺮﻁ ﺭﺩﻩ ﺑﺒﻠﺪ ﺁﺧﺮ،
.
3. ni nang mahutangi mampolitiki lawan nang di hutangi,
nang mahutangi (adul) dan yg dihutangi (asan sinso) ni misalnya sm2 orang kotabaru,
adul ni rencananya hndk ke jakarta lewat bandara samsudin nor,tp kd tau lg tgl berapanya,
lalu mun adul membawa duit banyak puluhan juta diperjalanan,pacangan dirampok orang di kintap misalnya,
lalu supaya aman dr perampok duitnya di hutangakan lwn asan sinso,pas jw asan sinso perlu duit jw 20jt gasan modal bedagang barang dibanjarmasin,
lalu adul membuat surat perjanjian,kena dalam beberapa hari bila aku sdh smpy di banjarbaru,bayar hutang qm yg 20jt ni lah jar,
tp bayarnya dibanjarbaru ja,jgn dikotabaru,
ni kan adul me'ambil manfa'at jw dr hutangnya,
karena kan mun asan sinso ni dirampok orang nang 20jt ni,otomatis duit adul tetap utuh,karena wkt dirampok to ditangan asan sinso,
atau duitnya aman mun ditangan asan sinso,karena jagau pnk,jd perampok kdwani,
mun ditangan adul bisa kd aman,jd adul mampolitiki asan,
ﻓﺈﻥ ﺷﺮﻁ ﺯﻳﺎﺩﺓ ﻓﻲ اﻟﻘﺪﺭ، ﺣﺮﻡ ﺇﻥ ﻛﺎﻥ اﻟﻤﺎﻝ ﺭﺑﻮﻳﺎ،
.
4. adul mahutangi asan 10jt,,dipaksanya asan bayar 11jt,,ni jelas haram bebujuran,biar becicil bayarnya,mun byrnya balabih,haram tpnk,
ni jika benda yg di hutangakan to benda riba,spt duit,emas,beras,dan semisalnya,
.
ﻭﻛﺬا ﺇﻥ ﻛﺎﻥ ﻏﻴﺮ ﺭﺑﻮﻱ ﻋﻠﻰ اﻟﺼﺤﻴﺢ.
.
benda yg kd berbau riba pun haram jw mehutangakannya,
misalnya adul mahutangakan lwn asan kendraan vario tahun 2012,,kena si asan membayar pakai kendaraan scoopy tahun 2013,,jelas ini ngambil keuntungan,
atau adul mehutangakan ke wadah asan hp samsung galaxy a5 tahun 2016,,
kena bayarnya si asan lwn hp samsung galaxy s6 edge yg 64gb,, (barter ja jar)
ni kan merugikan orang,
atau mahutangi mobil xenia 2011,bayarnya mobil avanza 2012,,kd boleh jw,, (kecuali ada duit nambahnya,ujar urang whni tukar tambah,nah itu boleh ja)
.
ﻭﺣﻜﻰ اﻹﻣﺎﻡ ﺃﻧﻪ ﻳﺼﺢ اﻟﺸﺮﻁ اﻟﺠﺎﺭ ﻟﻠﻤﻨﻔﻌﺔ ﻓﻲ ﻏﻴﺮ اﻟﺮﺑﻮﻱ، ﻭﻫﻮ ﺷﺎﺫ ﻏﻠﻂ.
.
ada jar imam haramain mamadahkan bahwa boleh ja mengambil manfaat pd barang2 nang kd berbau riba,
ujar imam nawawi: pendapat ini aneh bnr,dan bujur2 salah,
.
ﻓﺈﻥ ﺟﺮﻯ اﻟﻘﺮﺽ ﺑﺸﺮﻁ ﻣﻦ ﻫﺬﻩ، ﻓﺴﺪ اﻟﻘﺮﺽ ﻋﻠﻰ اﻟﺼﺤﻴﺢ،
.
nah sudah faham kalo brata'an nang dibahas di atas td,
mun sdh faham,lalu mengadakan akad hutang behutang mamakai cara2 nang diatas to,
maka hutangnya kd sah,hutangnya haram,nang mahutangi dan nang di hutangi sm2 menggawi haram
.
ﻓﻼ ﻳﺠﻮﺯ اﻟﺘﺼﺮﻑ ﻓﻴﻪ.
kd boleh menggawi nang gaya kyni,
.
ﻭﻟﻮ ﺃﻗﺮﺿﻪ ﺑﻼ ﺷﺮﻁ، ﻓﺮﺩ ﺃﺟﻮﺩ ﺃﻭ ﺃﻛﺜﺮ ﺃﻭ ﺑﺒﻠﺪ ﺁﺧﺮ، ﺟﺎﺯ، ﻭﻻ ﻓﺮﻕ ﺑﻴﻦ اﻟﺮﺑﻮﻱ ﻭﻏﻴﺮﻩ، ﻭﻻ ﺑﻴﻦ اﻟﺮﺟﻞ اﻟﻤﺸﻬﻮﺭ ﺑﺮﺩ اﻟﺰﻳﺎﺩﺓ ﺃﻭ ﻏﻴﺮﻩ ﻋﻠﻰ اﻟﺼﺤﻴﺢ.
.
amun si adul ni pnk mahutangi asan kdd besyarat apa2,,
sakalinya asan membayari balabih,atau dibayarinya nang tabagus,atau dasar pas tdapat di banjarbaru,dibayarinya disito,maka boleh2 ja,kdpp,,
Sumber : Ustad Awi Mahmud
0 komentar:
Posting Komentar