Selasa, 18 Juli 2017

Abah Guru Sekumpul Datang Berkat Tawasul



 Gr Saifudin juhri

Kisah ini langsung lun dengar dari Gr Saifudin juhri (Guru banjar indah).
Waktu itu sidin bulik dari Jakarta menuju banjarmasin menggunakan pesawat. Pas sekitar sepuluh menit lagi sampai dibandara samsyudin noor, pilot memberitahukan agar para penumpang menggunakan sabuk pengaman, selang beberapa menit pilot memberitahukan lagi bahwa roda pesawat tdk bisa keluar Dan mesin sebelah kanan mengeluarkan api. Sontak semua penumpang panik Dan ribut, semua penumpang masing masingnya berdoa sesuai agamanya masing2.

Aku gin bingung jua ujar sidin, lalu aku pindah Dan duduk kursi belakang karena keadaan yg semakin buruk Dan semua penumpang semakin panik, dalam hatiku aku bapikir kalu saandainya pasawat gugur nang dibalakang tadudi gugur ujar sidin.

Dalam panik ini aku tapikir untuk bakiyau lawan guru sakumpul. Lalu aku mangiyau sidin, kada lawas datang sidin, nang maolah aku heran sidin datang batapih baju kaos dalam wan kupiah haji.
Napa kula.. Ujar abah guru
Kaya apa ni nah pasawat handak gugur.. Jar gr saifudin.
Salamatan haja kula ae... Jar sidin.

Kada lawas limbah tu sidin permisi, nah mulai itu kaadaan pesawat mulai baik pilot memberitahukan bahwa roda sdh bisa kaluar Dan pipa bahan bakar yg mengalir kemesin yg terbakar tadi macet. Sehingga pesawat terbang normal Dan dapat mendarat dgn selamat.
Setelah pesawat mendarat salah seorang pramugari manakuni sidin.
Pa haji pian bulik kamana...

Aku bulik kabanjar, tapi aku kada langsung kabanjar aku handak ka martapura dulu handak kawadah guru ku. ..jar sidin.
Lalu pramugari tadi bapanderan lawan pilot, kada lawas limbah tu datang lagi.
Pian kami antar dan kami umpat pian kamartapura.
Singkat kisah sampai dirumah abah guru, sidin dan buhan pramugari tadi, lalu disambut oleh abah guru sambil baucap sidin.

Maaf kula lah tadi aku babaju saadanya, napa tadi aku paharatan bahira ikam bakiuau banar , lalu aku badadas mandatangi ikam. Jadi saadaanya haja....maaf, kula lah.
Alhamdulillah syukur banar pian mau mendatangi Alhamdulillah... Jar guru banjar Indah.
Semoga kisah ini semakin menambah kecintaan kita, wan abah guru.


Artikel Terkait

0 komentar:

Posting Komentar