Senin, 06 November 2017

Faedah Ratib Haddad



Ratib al-Haddad adalah hizib zikir susunan Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad. Ratib ini disusun pada malam Lailatul Qadar, 27 Ramadhan 1071H ( 1661M ).

Ratib ini disusun demi memenuhi permintaan masyarakat setempat Hadramaut ketika itu, untuk dijadikan wirid dan perisai penyelamat daripada ancaman, fahaman serta ajaran sesat. Ratib al-Haddad mula dibacakan di bandar Shibam pada tahun 1072H dan tersebar menjadi amalan rutin umat Islam di Mekah dan Madinah sehingga hari ini.

Selain menjadi perisai iman, Ratib al-Haddad mengandungi perisian rohani dan mampu menjadi asbab kepada kekuatan diri samada daripada gangguan makhluk halus atau ancaman musuh alam zahir.

Menurut kalam Habib Umar al-Hafiz ( saya naqal dari pendengaran telinga saya sendiri ), kandungan Ratib al-Haddad adalah antara susunan zikir terbaik dan bersumber daripada nas-nas al-Quran dan hadis terpilih; daripada hadis-hadis yang sahih. Jika diteliti pun, kebanyakan baris-baris zikir dan doa di dalam ratib ini adalah ayat al-Quran dan doa/zikir yang diajarkan Rasulallah.

Zikir-zikir di dalam Ratib al-Haddad tidak lain adalah susunan lafaz-lafaz tauhid, pengiktirafan kebesaran dan kekuasaan Allah serta baris doa-doa yang baik. Di antara zikir-zikir tersebut ada dinyatakan Rasulallah tentang fadhilat dan khasiat yang besar.. yang bukan sahaja memberi kebaikan dan maslahah duniawi, tetapi turut dijanjikan Allah pahala ukhrawi!

Artikel Terkait

0 komentar:

Posting Komentar

Arsip Blog