Minggu, 01 Oktober 2017

Cerita Abah Guru Zuhdi "Salah Kira"



Bercerita Abah Haji Guru Zuhdi.

Aku ne klo memang waktu nya ada, pasti aku menghadiri undangan pengantenan.
Di tenpat pengantenan, aku kd nyaman mun kd membantu bantu, apa ja yg kw aku gawi aku gawi drpd bediam disitu.

Aku lihat yg bagian makanan, sdh banyak ja yg tukang surung makanan. Bagian yg mengaut nasi ada ja jua. Aku lihati nang pina kurang tu tukang basuh nya. Basuhan banyak, yg tukang basuh be3 ja jd banyak manumpuk piring.

Jadi aku handak mengganii bebasuh piring. Aku lihati disana asing asing ja ada bangku halus gasan duduk. Tapi bangku gasan aku duduk kdd di situ, jd aku mencari bangku gasan duduk dl sambil bebasuh piring, panat jua mun sambil bediri atau bedungkung bebasuh piring nya.

Apa jar ku ne bangku gasan aku duduk, pas di higa pelataran penganten aku lihat ada belek wadai biskuit Khong Guan, nah pas banar jar ku ne gasan aku duduk. Aku ke tempat pembasuhan piring sambil aku membawa belek Khong Guan.

Melihat Aku kesitu membawa belek Khong Guan lalu bediri yg tukang basuh sambil baucap, Nah pas banar pian ne Guru membawa wadai belek, ne ada kopi ja nah lwn rokok, wadai nya kdd, jadi pas banar pian membawa wadai belek kesini, Khong Guan lg wadai nya.

Lalu aku baucap, wadai belek apa, ini belek kosong kdd wadai nya, aku membawa belek ini gasan aku duduk spy aku kw bebasuh piring mengganii bagian ikam.

Lalu baucap ae tukang pembasuhan, nah salah kira am, kira td wadai belek Khong Guan sekalinya belek nya ja, sambil tetawaan.

Artikel Terkait

0 komentar:

Posting Komentar

Arsip Blog